5
Юрій Буряк
з бризок, із булавою гетьмана тінь –
виграти бій з пітьмою, з щитом або на щиті,
і, тіні в степу зібравши, вестиме їх перелогами
туди, де сонце сідає в мареві із надій
на землю – чи підійнять, чи кинути в наготі.
Земля даленіє, мова згортається у латинь
і час підступає до горла з прогонів поміж мостів.
Сорок якась річниця Жовтня. Парад.
Сунуть від залізниці, в колонах ідуть по три,
із рупора лине рапорт, од вітру схожий на гавкання.
“Єднає не колір шкіри!” – пролетарів плакат
(ні негра, ані китайця в лавах серед юрби,
однак є жага братерства). Пополудні йдуть назад,
як рицарі, списами в землю тримаючи прапори.
Кава в мішках. Науки гриз би граніт,
тільки немає грошей на пиво і на дівчат;
сифіліс і гонорея зіткнулись у вендиспансері –
наряд дружинників гасить небезпечний конфлікт;
виловлює маніяків союз щита і меча,
від власних не вільний досі – їм добре, в них апетит
іще з 33-го, мабуть, а може, й від Ілліча.
Оперуповноважений Ойяпер
слухає літоб’єднання, нюхає кожен вірш;
косаркою тут пройшовся до нього ще вал єжовщини,
з’явилися шістдесятники і можна тепер
розслабитися. А дзуськи! “Собор” під ніж
пускають, шукають винних, беруть під арешт: ГБ
бетономішалка працює, а Ленін – живих живіш.
Б’є у брезент вода. Обличчя вогнем
сонячним окидає, у засвітах тоне зір;
мартени і топки, й сопла – земля жебраків неорана
магнітними аномаліями зруйнованих ферм,
корозією моралі погризена, та на взір
і Яворницький, і Янгель вивищуються над днем,
що є, і прийдешнього бусол стоїть на одній нозі
вздовж трас усіх. Це знак питання, яким,
буває, крізь хмари світло зводить кінці часів,
чекаючи вітру в крила птахам, що летять до вирію,
та збилися з курсу (в компас – блискавки спис), а втім;
дивлячись на історію, як на розу вітрів,
ось пульс на козацькій кобзі намацує Бардадим,
багатоголосся порогів відлунює у Дніпрі
(компаси знов працюють). Вічний вокзал,
звідки на електричках накручуєш краєвид.
Була колись тут майстерня з Лідою і художниками –
це тут осягав уперше і я свій екзистенціал,
ні перший, ані останній, один із твоїх сновид,
кого не накрила хвиля, не вихолостила попса,
де пам’ятником ностальгії моїй по тобі граніт –
сходи кудись під дах, напроти – балкон,
місце, де з транспарантом розбивсь на смерть робітник,
асфальт з барабаном площі, із вранішніми студентками,
і навіть та електричка і третій з кінця вагон,
де битники і стиляги, їдучи на пікнік,
то різалися у карти, то цмулили самогон,
коли з приміськими пейзажами плавилось у вікні
давнє і сьогоденне, вбите і ні
сталінською гармошкою, брежнєвським кип’ячем:
поволі щезала мова, витискувана із пам’яті,
народну пісню вбивали майже як на війні;
теперішні буржуяки не вилізли ще з печер,
з епітетом “буржуазний” упень, до пня і на пні
кого лише не розпинали, махаючи кумачем.
Ось і прийшов упир, Матросе, на пай!
Де твої робінгуди, шляхетніші за “нових”,
які усе розікрали і поряд із голлівудськими
зірками десь відбувають свій зірковий час-тайм?
Про що ярами на схилах шепоче тепер ковил?
Про що діброва гуде і що нашіптує гай?
І зі скількома ж мамаями ти збудешся сих псявір!
Швидшає течія. Під Лоцманський міст
тягне зелену воду, і час летить за стерном,
як чайка, і чуть розмови про лоції, осетрів, яких
ловили під Придніпровськом і на човні колись
в осінній мряці ми поряд зграї пройшли і дном
об спини тернулись їхні, а в наші часи в об’їзд
на тому ж самому місці ми їхали вже мостом